VŠE O ARTS JACHTĚ


CO JE ARTS JACHTA?

Idea Arts jachty se zrodila na podzim roku 2012, kdy jsem znovu a znovu přemítal nad magií jachtingu, a kdy se mi znovu a znovu potvrzovalo, že se mi daří odhadnout lidi, kteří jsou potenciálními milovníky jachtingu.

„To byl vždycky můj sen“, svítily jim oči. Zpravidla se jednalo o lidi kreativní, dobrodružné povahy s velkým vnitřním prostorem… Milovat plachty, vítr a moře je přímý obraz jistých osobnostních rysů, na jachting musíte mít osobnost. Navíc jachting ji může výrazně (do)tvarovat…
Jako první jsem začal lákat své přátele, zlom ale nastal v zimě téhož roku, kdy jsem se rozhodl oslovit své studenty kulturního managementu. Narychlo jsem inzeroval na Arts Managementu VŠE, že na podzim vyrážím do Chorvatska na moře, a kdože se chce přidat. Mé okolí mě zrazovalo, ale intuice nezklamala. Přihlásilo se skoro 30 studentů.
Následující ročník se zájem opakoval, jádro posádek z předchozího ročníku přitáhlo nové lidi. Ze Splitu přes Hvar do Dubrovniku a zpět se vydaly opět tři lodě.
Kolem Arts jachty se začal budovat esprit, který naplňuje původní cíl a to je dát a spojit dohromady nadšence všeho druhu, všechny ty, kterým není cizí umění, kultura a tvořivost všeho druhu.
Jsem totiž přesvědčen, že tvůrčí princip, puzení jít dál, který je jeho podstatou, má blízko k jachtingu jako nic jiného.
img_00171-2

MARIO KUBAŠ

je univerzitní pedagog, kulturní manažer, herec, publicista, zakladatel a admirál Arts jachty

Mario studoval herectví na DAMU a hrál v bezmála deseti filmech, za roli Karla v Děvčátku dostal cenu za nejlepší mužský herecký výkon na mezinárodním filmovém festivalu v Soluni. Život ho a on sebe se odvál jinam. Teorii umění, žurnalistiku, kulturní management a vše co s tím souvisí, studoval v Brně, v Praze, v Paříži a New Yorku. Pracoval v kulturní redakci České televize jako redaktor, editor a moderátor. Život ho a on sebe se odvál jinam. V současnosti přednáší na arts managementu VŠE kulturní management, média a ekonomiku kultury, ředitelem divadelního festivalu Modrý kocour, členem několika odborných rad a spoluzakladatelem e-learningového portálu Culture matters.
Z moře už ho nikdo neodvane. Každý rok na něm jako kapitán tráví aspoň dva měsíce, je držitelem 2. nejvyšší kapitánské licence (B). Sní o tom, že v horizontu několika let se vydá do Tichomoří a do divokých moří nejzazšího severu a nejzazšího jihu. Nejzazší Sever už okusil plavbou 500 km nad polárním kruhem v divokém Barentsově moři. V zimě 2017 se vydal s nejvěrnějšími z Arts jachty na týdenní plavbu kolem Kanárských ostrovů.
Z moře už ho nikdo neodvane. Každý rok na něm jako kapitán tráví aspoň dva měsíce, je držitelem 2. nejvyšší kapitánské licence (B). Sní o tom, že v horizontu několika let se vydá do Tichomoří a do divokých moří nejzazšího severu a nejzazšího jihu. Nejzazší Sever už okusil plavbou 500 km nad polárním kruhem v divokém Barentsově moři. V zimě 2017 se vydal s nejvěrnějšími z Arts jachty na týdenní plavbu kolem Kanárských ostrovů. Od tohoto roku sdílí svůj severský sen Hards jachtou – speciální severskou odnoží Arts jachty.

DEN NA ARTS JACHTĚ

Chytáme vítr, jedeme na přírodu.

Den je proto přizpůsoben aktuálnímu počasí, respektive větru. Pokud nenastává radikální změna počasí vítr se zvedá kolem desáté, jedenácté hodiny (záleží na lokalitě). To je zpravidla čas, kdy se vyplouvá (pokud se nezůstává přes den ve městě).
Admirál s kapitány po poradě určí společnou definitivní trasu a seznámí s plánem celou posádku. Lodě plují víceméně společně. A někdy také ne. Potom se ozve: „A bude čas na koupání?“, a jako pokaždé se ozve: “Samozřejmě, jako vždy“. Koupe se v zátokách na ostrovech, daleko od znečistěných pláží a hluku. Rádi zastavujeme i na moři, už jste se koupali a měli pod sebou 130 m modrého nekonečna? Ale největší slast nastává se sílícím větrem, svistot lodi na hladině se ničemu nevyrovná…
Každý je na palubě svého času pánem. Někteří se tiše opalují, jiní celý den živě hovoří, někdo si čte, jiný na přídi hodiny pozoruje hladinu a horizont, někdo je u sebe v kajutě, někdo je posedlý lanovím a plachtami a pořád by něco přitahoval a povoloval (viz šťourání v ohni), ale všichni a za to dám krk, svítí. Plachtit – zacházet s lanovím naučíme kohokoli,
Na místo kotvení, buď přírodní zátoka, nebo město, dorážíme zpravidla před soumrakem, což je kolem sedmé hodiny večerní. Vaří se večeře (některé gastro posádky už dávno pojedli během plavby) a vyráží se do města, či nočně koupat, či takzvaně soulodit, kdy se na sebe vyvážou dvě lodě ve velmi přátelském hovoru.
A potom přichází čas nočních ptáků, toulek, ulic, cest, pěšin, výhledů, rozhledů, společnosti, koupání, pohledů, smíchu, cykád, šeptání, troušení kroků, dumání, hodování, sladkého spánku.

NA ČEM

Pojedeme na lodích, jejichž délka přesahuje 43 stop, což znamená přes 13 – 14 metrů. Taková loď je vybavena čtyřmi kajutami, kde spí po dvou osm lidí, někdy ještě osoba v salónu. Jedna z kajut má palandu, tedy dvě lůžka nad sebou. Loď má dvě toalety, kde je přístupná i sprcha. Loď má motor i plachty, avšak samozřejmě našim cílem je plout v tichu za hvizdu plachet…

S KÝM

Jsou dvě cesty, jak se lidé dostávají na Arts jachtu. Buď je přímo vezme spřízněná duše, která o Arts jachtě nadšeně vypráví nebo zkrátka člověk vyrazí sám, často v doprovodu dalších přátel, které zláká.
Nebojte se, že bychom se vypravili jen tak, aniž bychom se potkali. Každé Arts jachtě předchází série dosti neformálních setkání.
Zajímá Vás, kdo jezdí na Arts jachtu? Podívejte se na náš Xichtbook Arts jachty 2016, který jsme vydali jako malou knihu. To jsou třeba lidé, kteří s námi byli posledně na Elbě a Korsice.
aaa
PROLISTOVAT XICHTBOOK

STRAVA

Stravu si řeší každá posádka sama. Na lodi jsou kamna, trouba, lednice. Uvařit se dá prakticky vše. Některé posádky pojímají jachting jako velký gastro výlet. Z důvodu omezeného místa se jídlo na lodi vždy sdílí. Připraví se společný jídelníček. Nejosvědčenější praxe velí, že o každý den se postará jedna dvojice, jídla (zpravidla pouze jedno teplé jídlo denně) a ingredience zanese do společného listu nákupu, který se hromadně udělá buď v ČR nebo poblíž domovské maríny. Někdy se však na lodi nachází maniakální kuchař, který chce dělat všechno sám. Další detaily na našich setkáních.
Důležité:
Kapitán není součástí posádky, je alfou a omegou bytí na lodi. Proto nejen, že se o jídlo nestará, ale posádka mu stravu připravuje. Kapitán se na stravě na lodi finančně nepodílí. Tak velí praxe všech moří světa a tak velí i Arts jachta.

DOPRAVA

Na místo se dopravujeme individuálně autem či letadlem. Pokud se jede autem, zpravidla posádka na místo dopravuje i svého kapitána.

MÝTY JACHTINGU

Jachting je drahý a luxusní.

Není. Jachting je levnější rekreace než lyžování. Pokud nevyžadujete nejnovější modely lodí, cena je přístupná prakticky pro kohokoli. Dokonce bývá levnější než dovolené, které nabízejí jedno místo, jeden hotel, jednu pláž, jedno město, atd. Toto není Makarská či jiná riviéra.

Na loď nemůžu. Budu zvracet celou dobu.

Nebudete. Lidem, co jezdí jachtařit, bývá špatně i v autě nebo v autobuse a běžně brázdí moře. Extrémní žaludeční nevolnost je extrémně výjimečná. Středozemí není Atlantik, není čeho se bát. A mimochodem, nekoukejte na žádná videa, abyste to zkontrolovali. Samozřejmě Vám sledování vln na obrazovce může být nepříjemné, protože oko získává jinou informaci než střední ucho (rovnováha). Pokud jste na lodi, která jede (než že by se houpala), tento rozdíl necítíte.

Jsem suchozemský typ. Nechci strávit celý týden na moři.

Nestrávíte. Neděláme přeplavbu. Každý den budeme kotvit. Suchou nohou navštívíte nejkrásnější zákoutí a města.